Programa CRÍTIC
La Unitat de Crisis i Emergències d’Axios és un servei que respon a la demanda creixent per la participació dels psicòlegs en esdeveniments tràgics, amb forta càrrega traumàtica i sovint amb pèrdua de vides humanes
El trauma no tractat pot conduir a menor productivitat, major índex d’absentisme, estrès posttraumàtic i altres trastorns o psicopatologies greus, amb les conseqüents baixes per malalties, ambient decaigut i fins i tot acomiadaments o renúncies del personal.
La cura del personal i la seva bona salut, també a nivell psicològic, fa que l’empresa tingui com a beneficis una millor integració, motivació i productivitat dels seus empleats.
Una empresa que mostra interès i cuida el seus treballadors, facilita que ambdós tinguin una millor relació, quecristal·litza en un augment de la confiança i la satisfacció del treballador respecte de l’empresa i a la inversa.
QUÈ és CRÍTIC?
CRÍTIC és un innovador servei d’Axios dirigit específicament a les empreses i que ofereix assistència psicològica in situ, amb l’objectiu de cobrir les necessitats de suport en situacions d’emergència, les 24 hores del dia i cada dia de l’any.
L’objectiu de CRÍTIC és oferir suport i assistència a les víctimes i als gestors de l’empresa en el lloc i moment de màxima proximitat a l’escenari de l’emergència i allà on es troben els afectats, amb el desplaçament dels professionals que siguin necessaris.
El servei disposa d’un equip de psicòlegs experts, amb formació especialitzada i amb àmplia experiència en les intervencions en situacions de crisi i d’emergència.
PERQUÈ intervencions in situ?
La mort sobtada o traumàtica, els accidents laborals, els delictes violents, les amenaces, les agressions o les reaccions violentes, malalties greus, etc. poden derivar en incidents crítics i situacions d’emergència dins l’empresa o institució.
La resposta immediata portada a terme per professionals experimentats, redueix l’impacte psicològic derivat de l’exposició a situacions amb un alt potencial traumàtic i ajuda a evitar l’aparició de trastorns i psicopatologies greus, beneficiant la recuperació del seu personal i facilitant el retorn al funcionament normal de la seva empresa al més aviat possible.
Àmbits d’intervenció:
Successos traumàtics que impliquin a personal de l’empresa:
- Accidents laborals amb morts o lesions greus
- Accidents de tràfic o domèstics
- Morts sobtades o inesperades
- Amenaça o acció suïcida de treballadors o els seus familiars
- Delictes violents (robatoris amb violència o intimidació, segrestos, agressions, amenaces o intimidacions…)
- Gestió i coordinació de la crisi en situacions de gran emergència
Tipus d’assistències:
1.- ABANS (preparació i formació)
- Protocols d’emergència, training, simulacres
- Formació en Primers Auxilis Psicològics bàsics, gestió de l’estrès i autoprotecció psicològica
2.- DURANT L’EMERGÈNCIA
- Primers auxilis psicològics especialitzats
- Logística, gestió dels recursos i coordinació amb els altres equips de professionals d’emergències
- Assessorament als responsables de l’empresa
- Comunicació de males notícies
- Acompanyaments al tanatori, als hospitals, al domicili, durant els tràmits judicials
- Derivacions cap els recursos públics i privats d’assistència
- Atenció individualitzada
3.- DESPRÉS (post emergència)
- Destraumatització (Debriefing i defusing)
- Recolzament psicològic i tractament psicoterapèutic
- Suport al dol
- Gestió de la informació als mitjans de comunicació